راهنمای نوین انواع تبلیغات

روشها و فنون خلق عنوان‌های تبلیغاتی

<-PostAuthor->
راهنمای نوین انواع تبلیغات

روشها و فنون خلق عنوان‌های تبلیغاتی

      نوشتن متن تبلیغاتی تاثیرگذار هم یک هنر است و هم یک علم!

این کار یک هنر است چون به خلاقیت، حس زیبایی شناختی (یک تخصص ویژه)، تسلط و دانش خاص نیاز دارد. تبلیغ هنرمندانه علاوه بر اینکه از بازاریابی محتوای ترغیب‌کننده استفاده می‌کند، بلکه باعث اضافه شدن عناصر هیجان‌انگیز به تبلیغ نیز می‌شود.

 تکنیک های تبلیغات ابزار ارتباطی‌ای برای جلب توجه، درگیری ذهنی مشتری و تحریک احساسات و نهایتا تغییر عقیده‌ی مخاطب است. اگر تکنیک های تبلیغات را به‌درستی بشناسیم، تبلیغات قوی‌تر و پرمخاطب‌تری ساخته می‌شود. روش‌های مختلفی برای جلب توجه مخاطب وجود دارد. بحث جاذبه‌ها و تکنیک‌ها در تبلیغات دو مفهوم است. جاذبه‌ همان چگونگی جذب مخاطب و روش‌های اثرگذاری بر روح و روان و دست‌کاری در افکار و ترجیحات اوست و تکنیک های تبلیغات روش‌های انجام کار تبلیغات است.

در اینجا به شما روش کار خود را نشان می دهم، شاید برای شما مفید واقع شود.

نخست، سه سوال را مطرح می کنم:

۱-مخاطب من کیست؟

۲-ویژگی های برجسته کالا کدامند؟

۳-چرا باید مایل به خرید این کالا باشد؟(مهمترین ویژگی این کالا برای مخاطب کدام است؟).

پس از آنکه پاسخ سوال سوم را دریافتیم، آنگاه به چگونگی عنوان و نکاتی که در آن متمرکز خواهند شد، دست خواهیم یافت. حالا دیگر موقع آن رسیده است که به سادگی و وضوح این ویژگی های خاص را  سازد. عنوان خود بیان کنم، به گونه ای که علاقه  مخاطب را برانگیخته، او را متمایل به دانستن نکات بیشتری سازد.

زمانی که مشغول نوشتن متن آگهی جدید برای کالایی که از مدتها قبل به بازار آمده است  به پرونده آگهی ها ی قدیمی مراجعه کنید تا نکاتی را که برای فروش محصول در نظر گرفته شده اند، را دریابیم.

گاهی اوقات، زمانی که قادر به خلق یک عنوان جالب و جذاب نیستید، فهرستی از لغاتی را که مربوط به کالا هستند، را بنویسید؛ سپس آنها را در یکدیگر ادغام کرده، به عنوان تازه ای دست می یابیم.

در زیر به چند نکته مهم اشاره میکنم که در انتخاب متن و عنوان تبلیغاتی بتواند کمکتان کند؛

۱. خلق شخصیت‌های جالب

         

     سعی کنید شخصیت‌های جالبی را خلق و از آنها در تبلیغات خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این شخصیت می‌تواند انسانی با شغل مشخص مثل پزشک، معلم، دانشمند، راننده و… یا شخصیتی خیالی و کارتونی مثلا یک حیوان باشد. نکته‌ی کلیدی در جذاب شدن این شخصیت‌ها، طراحی ویژگی‌های بامزه و عقاید عجیب‌وغریب است. یادتان باشد شخصیت برند که مجموعه‌ی ویژگی‌های برند شما را به ذهن مخاطب متبادر می‌سازد باید نماینده‌ای از خواسته‌های شما در مورد محصول یا خدمات باشد، اما شخصیت‌ها باید موجوداتی مستقل تعریف بشوند که تنها نماینده‌ای برای معرفی برند باشند و باید مرز باریکی را میان شخصیت برند و شخصیت ابداعی حفظ کنید. نمونه‌ ی این شخصیت‌ها در کمپین‌های تبلیغاتی زیاد دیده شده است. گاو معروف در تبلیغات نوعی پنیر خارجی، میمون‌های شاد و سرزنده که خوراکی‌های ترد و شور تبلیغ می‌کنند و البته خرسی که پشتش گرم است!

2. نمادها، استعاره و تشبیه

 استفاده از نماد ها یکی از خلاقانه ترین تکنیک های تبلیغات است. در تشبیه دو چیز را به هم مانند و با استفاده از ابزارهای همانندسازی میان آنها ارتباط برقرار می کنیم. مثلا به سفیدی مانند برف، به نرمی مانند پر و....

در استعاره دو چیز را بی واسطه به هم مرتبط می کنیم، مثلا در باب آرامش برای بیمه و ... برای استفاده از تکنیک های تبلیغات نمادین دست بسیار باز است و می توانید محصول خود را به چیزی تشبیه  ویژگی های برجسته و وجه تمایز آن را به مخاطب گوشزد کنید. 

3.حل مشکل

بسیاری از محصولات برای حل یک مشکل خاص و رفع مسئله طراحی و تولید می‌شوند. یکی دیگر از تکنیک های تبلیغات نشان دادن مشکل و مسئله، ارائه‌ی راه‌حل و نهایتا معرفی محصول است. هرچه مشکل را بزرگ‌تر نشان بدهید با تکنیک های تبلیغات خلاقانه‌تری می‌توانید محصول خود را معرفی کنید. مثلا وجود حشرات در منزل مشکلی است که بیشتر افراد با آن رو‌به‌رو هستند. اگر محصول شما حشره‌کش و از بین‌برنده‌ی آفت است می‌توانید با تلفیق روش‌ها و تکنیک های تبلیغاتی‌ای که ذکر شد، رفع مشکل را با استفاده از محصول خود به مخاطب نشان بدهید. برای مثال در تبلیغی برای حشره‌کش‌ها و از بین‌برنده‌ی آفات از تصویر قورباغه‌ای استفاده شده بود که پلاکاردی باعنوان «کار در برابر غذا» با خود حمل می‌کرد. این تصویر خلاقانه توجه مخاطب را جلب می‌کند و او را به فکر فرو می‌بَرد .

4.تحلیل و استدلال

به مخاطب خود دلایل کافی برای خرید محصول بدهید و او را متقاعد کنید که استفاده از فلان محصول چه فواید و مزایایی دارد. این مزایا را برشمارید و در این راه از ویژگی‌های شاخص و منحصربه‌فرد محصول خود کمک بگیرید. می‌توانید طنز را هم چاشنی تبلیغات خود کنید؛ مثلا استفاده از محصول ما باعث می‌شود سوسک‌ها عصبانی بشوند. حالا چرا؟ مثلا به این علت که وجود ماده‌ی فلان باعث می‌شود در یک چشم برهم زدن سوسک‌ها از پای دربیایند یا هر دلیل موجه دیگری که واقعا در محصول شما وجود دارد.



تاريخ : چهارشنبه 18 دی 1398 | 10:56 | نویسنده : سهراب احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.